Den Pædagogiske Læreplan udgør rammen og en fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen er et levende dokument, som kort beskriver vores pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er pejlemærker i vores daglige pædagogiske arbejde og som understøtter vores kerneopgave:
”Vi støtter børns mod til at mestre livet”
Her kan du læse et udsnit af vores Pædagogiske Læreplan for Børnehuset Videbechs Minde. Den fulde version, finder du nederst på siden.
Natur og udemiljø
Vi bruger vores udemiljø, som meget som muligt fordi det gavner børnenes fysiske, mentale og sociale udvikling. Her er nogle vigtige grunde:
🌿 Udeliv giver plads til at løbe, hoppe, klatre og balancere – hvilket styrker motorikken. Børn får bedre luftkvalitet udenfor end inde, og det mindsker risikoen for infektioner. Børn, der leger ude, sover ofte bedre og har sundere appetit.
🧠 Udeliv stimulerer sanserne og naturen tilbyder mange forskellige lyde, lugte og teksturer, som stimulerer sanseintegration. Natur kan hjælpe børn med at fokusere og finde ro og naturen er et “åbent læringsrum” uden faste rammer – det giver plads til fantasi og kreativitet.
🤝 Udeliv styrker samarbejde børnene imellem når de fx skal bygge huler, finde pinde eller lege fangelege. Mange børn oplever, at der er større mulighed for fælles leg på tværs af grupper og der opleves færre konflikter.
Faglighed
I Børnehuset Videbechs Minde vægter vi den pædagogiske faglighed højt, og har en stor andel af pædagoger. Her sætter vi, som pædagoger, fælles faglig udvikling i centrum. Det betyder, at vi aktivt deltager i de kommunale tiltag, der bliver iværksat og implementerer dem i vores pædagogiske praksis. Vi arbejder struktureret med VLS, Stærke Børnefællesskaber samt en evalueringskultur.
Børnesyn
Hvert enkelt barn er unikt i sig selv og har ret til et godt børneliv, hvor de bliver set, hørt og rørt hver eneste dag. Hvert enkelt barn anerkendes for det menneske det er, med de ressourcer og kompetencer det har. Det er med udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og kompetencer, at vi bevidst tager ansvar for at skabe en tryg relation til hvert enkelt barn.
Alle børn er ligeværdige, uanset social eller kulturel baggrund og alle børn har ret til at være i et miljø og være blandt voksne, hvor de kan udvikle sig som hele mennesker.
Dannelse og børneperspektiv
I Børnehuset Videbechs Minde har vi en bevidsthed om at skabe en dagligdag, hvor alle børn - uanset alder, køn, baggrund og kultur - oplever at blive hørt og set på en anerkendende måde.
Vi er bevidste om at være gode rollemodeller og viser, at vi alle har værdi med de forskelligheder, vi hver især har. Det gør vi ved at benævne det enkelte barn, børnegruppen samt alle de voksne positivt. Det gør vi med anerkendende kommunikation samt ved at benævne forskelligheder positivt.
Leg
I Børnehuset Videbechs Minde understøtter vi bevidst børnenes lyst til at lege. Legen har en værdi i sig selv og er grundlæggende for barnets personlige og sociale læring og udvikling. Vi arbejder med at understøtte ligeværdige legerelationer, ved at være tæt på børnenes legekultur og guide barnet positivt i legen. Det er vigtigt, at alle børn får mulighed for at deltage i legen, på hver deres præmis.
Læring
I Børnehuset Videbechs Minde forstår vi læring bredt, hvor læring sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen. Vi, som pædagogisk personale, skaber rammer for den legende læring for det enkelte barn og børnegruppen. Vi udfordrer barnet med udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone.
Vi ser dagligdagsrutinerne som vigtige læringsrum og inddrager det enkelte barn og børnegruppen i de opgaver, der er tilknyttet hverdagsrutinerne. Vi understøtter børnenes oplevelse af fællesskab og deltagelsesmuligheder ved at inddrage dem i opgaverne. Vi, som pædagogisk personale, viser engagement og anerkender barnets initiativer. Vi guider børnene positivt, giver dem handleanvisninger samt passende udfordringer.
Børnefællesskaber
Al leg, læring, udvikling og dannelse sker i børnefællesskaber. Relationer og venskaber er afgørende og alle børn kan opleve at være en del af fællesskabet, blive respekteret og blive lyttet til. Vi, som pædagogisk personale, er bevidste om at være gode rollemodeller. Vi behandler hinanden med respekt, anerkendelse og rummelighed og vi viser børnene, at alle har en værdi i sig selv.
Det pædagogiske læringsmiljø
I Børnehuset Videbechs Minde prioriterer vi, at den enkelte stue og huset generelt, har et udviklende fysisk og psykisk læringsmiljø, hele dagen. Vi har etableret legezoner både ude og inde. Legezonerne er etableret med udgangspunkt i det enkelte barns og børnegruppens forudsætninger og behov. Vi ser vores dagligdagsrutiner, leg og planlagte aktiviteter, som potentielle læringsmuligheder for alle børn. Legezonerne forandres og skifter plads for at skabe variation for børnene og for at pirre til børnenes nysgerrighed og opmærksomhed
Samarbejder med forældre
I Børnehuset Videbechs Minde ser vi forældresamarbejdet, som en vigtig del af vores pædagogiske arbejde, med barnets læring, udvikling, trivsel og dannelse.
I sensommeren inviteres forældrene til fyraftensmøde i deres barns gruppe. Her fortæller leder og pædagoger om de pædagogiske overvejelser omkring de pædagogiske aktiviteter, vi laver med børnene. Hensigten er at skabe sammenhæng og indblik i vores hverdag. På fyraftensmødet drøfter hvilke temaer, vi kan samarbejde om, det kommende år.
Børn i udsatte positioner
Alle børn kan være i en udsat position fra tid til anden. Det kan være, at barnet mister et familiemedlem, det kan være barnet skal flytte eller barnet oplever skilsmisse. Barnet kan også være udfordret udviklingsmæssigt – følelsesmæssigt, sprogligt eller motorisk. Der er således mange ting, der kan spille ind, når vi taler om børn i udsatte positioner.
I Børnehuset Videbechs Minde har vi derfor altid øje for både gruppens og det enkelte barns trivsel, udvikling og læring. Vi bruger TOPI-materialerne til at opspore evt. mistrivsel. Vi afholder TOPI-møder, hvor den faglige drøftelse af tiltag samt ændringer i konteksten får plads.
Sammenhænge
I Børnehuset Videbechs Minde har vi øje for det enkelte barns sociale forudsætninger som robusthed, mod, selvtillid, evne til at udtrykke egne behov, indgå i fællesskaber, modtage en besked samt følge spilleregler. Vi laver fælles aktiviteter på tværs af børnegrupperne, så børnene møder forskellige børn med forskellige personligheder. Vi bruger brætspil, så børnene kan øve sig på at håndtere både sejre og nederlag. Vi bruger Fri for Mobberi-redskaberne, så børnene støttes i at udvikle sociale kompetencer. Vi bruger samlingen til at støtte børnene i at vente på tur og til at være aktivt lyttende. Samtidig synliggør vi nye legerelationer ved at opfordre forældrene til at invitere børnenes venner med hjem.
I vores samarbejde med skolen er vi bevidste om at skabe tryghed i tanken om at skulle starte i skole. Vi deltager aktivt i skolebesøg for at give børnene positive oplevelser i fht skolen.
Evalueringskultur
I Børnehuset Videbechs Minde er vi optaget af at skabe en praksisorienteret, systematisk evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer vores pædagogiske praksis. Vi er optaget af det, der skaber en forbedret praksis, og det, der skaber deltagelsesmuligheder for barnet. Her arbejder vi med aktionslæring, som metode.
Aktionslæring handler om at finde et udviklingspunkt i den pædagogiske praksis og ud fra dette, igangsætte prøvehandlinger. Der indsamles data på prøvehandlingerne, som efterfølgende analyseres og evalueres.
For at fastholde et systematisk udviklingsarbejde, har vi etableret Pædagogiske udviklingsmøder (PU), som skaber rum for fælles refleksion, analyse, evaluering af den pædagogiske praksis samt planlægning af nye prøvehandlinger. Prøvehandlingerne skrives ind i en handleplan, for at pædagogerne kan fastholde fokus på deres udviklingsarbejde.
Lokalsamfundet byder på spændende samarbejde med:
- Spejderne
- Skriversvej
- Skolen
- Biblioteket
- Naturskolen
- VIA
- Røde Kors
- KLC